Ordforklaring til Web

Her er en forklaring på mine mest brugte webord.

AdWords: AdWords er Google’s online annonceplatform. AdWords vises fortrinsvis på Google’s søgesider – ovenover søgeresultaterne og i højre side:
AdWords, webtekstforfatter.dk

AdWords vises også på nogle hjemmesider (som modtager betaling fra Google: AdSense) og på YouTube (reklamen, inden videoen går i gang). Annoncøren bestemmer (næsten) selv, hvor annoncerne skal vises. Annoncøren betaler oftest for annoncerne per klik, men i nogle tilfælde også per 1000 visninger.

Analytics: Google Analytics er Googles gratis værktøj til at måle trafikken på din hjemmeside. Du kan bl.a. følge med i hvor mange der besøger din hjemmeside, hvilke sider de ser, hvor længe de bliver der, hvad de klikker på og meget meget mere. Analytics kan lære dig meget værdifuldt om dine besøgende, så du kan tilrette hjemmesiden efter kundernes behov. Derudover spiller Analytics perfekt sammen med AdWords, så du kan opsætte konvertingsmål for dine AdWords-kampagner og måle resultaterne, som de tikker ind. Det er en god måde at få mest muligt for annoncekronerne = ROI (Return Of Investment).

Ankertekst: En god ankertekst beskriver hvad præcist det link, du er ved at klikke på, handler om. Ankerteksten er relevant, fordi den fortæller Google o.a. søgemaskiner hvilket indhold der er på den side, der bliver linket til. Ankertekster styrker Søgemaskineoptimering (SEO).

Content marketing:  Content marketing er en strategisk tilgang til markedsføring på internettet med fokus på at tilbyde internetbrugerne værdiskabende, relevant og konsistent indhold. Content marketing er målrettet og det primære mål er, at tiltrække og “fastholde” en klart udpeget målgruppe, og få dem til at handle (købe, læse, kontakte, downloade etc.).

CRO: En rigtig god skaber af trafik til hjemmesiden er omdømme på nettet: CRO (Corporate Reputation Online). Du kan styrke din hjemmesides online omdømme på flere måder, men den nok mest udbredte er online anmeldelser, såsom den danske Trustpilot, hvor kunderne vurderer deres oplevelse af en forretning. Google belønner hjemmesider, som andre ‘liker’ eller linker til, fordi det fortæller noget om sidens omdømme og relevans for kunderne/de besøgende.

Keywords / søgeord: Keywords (søgeord) finder man ved at lave en søgeordsanalyse. Der findes værktøjer, som undersøger hyppigheden af af et søgeords/en søgefrases forekomst i den relevante kontekst og den aktuelle konkurrence på nettet. Et søgeord bør ikke stå alene, da  det både er for snævert, generisk og ineffektivt. Derimod er det en god idé altid, at være så specifik som muligt – ved brug af flere relevante søgeord sat sammen til en toprelevant søgefrase. Her på webtekstforfatter er følgende søgeord / keywords relevante og konkurrencemæssigt effektive:

  • webtekster
  • tekster til nettet
  • tekster til internettet
  • seo tekster til sociale medier
  • tekstforfatter til nettet
  • tekstforfatter til digitale medier
  • korrekturlæsning af webtekster
  • korrektur + digitale tekster
  • omskrivning af tekster til netttet
  • skriv gode tekster
  • skriv effektive webtekster
  • skriv til nettet
  • skriv tekster til nettet

Landing page: “Landingpagen” er den side, på din hjemmeside, som brugeren ‘lander på’ efter at have klikket f.eks. på din AdWords-annonce på Google.  En god landingpage leverer relevant information, overskuelighed og muligheden for at handle for den søgende. Som ejer af hjemmesiden har du selvfølgelig et ønske om, at den besøgende ‘konverterer’ sit besøg til en bestemt handling: At købe noget, kontakte dig, tilmelde sig nyhedsbrev, downloade dine artikler etc.

Lead / leadgenerering: Et lead er en potentiel kunde, der er interesseret i de produkter eller ydelser, som din virksomhed udbyder. En besøgende på hjemmesiden ’konvereterer’ til et lead i det øjeblik, de afgiver deres kontaktoplysninger.
For at ‘generere’ leads må din hjemmeside tilbyde noget ’til gengæld’: Gratis råd, e-bøger, prøveperioder eller andre smagsprøver på din virksomheds produkter.
Hjemmesiden skal tilbyde noget gratis og relevant for den (be)søgende, som er så attraktivt, at det overvinder alle eventuelle forbehold ift. leadet.

Responsiv: Effektive webtekster skal være responsive. Det vil sige, at teksten også skal kunne læses på mobile enheder, såsom smartphones og tablets. Google belønner responsive/mobilvenlige hjemmesider med en bedre placering i søgeresultaterne. En mobilvenlig tekst er en tekst, som er letlæselig, overskuelig og indeholder relevante søgeord. Husk på, at Google primært er en tekstmaskine, som ‘læser’ sin vej igennem internettets jungle på jagt efter de bedste svar på brugernes søgninger. Derfor skal den mobilvenlige tekst selvfølgelig også layoutes og kodes, så den også vises på bedste vis på mobiltelefonen og iPad’en.

SEM: Markedføring via søgemaskiner (Search Engine Marketing). Der findes mange søgemaskiner udover Google, og fælles for dem alle er, at de oveni deres gratis søgetjeneste tjener penge på, at virksomheder annoncerer. Den nok mest kendte form for SEM er Google AdWords. SEM og SEO er dog i samme båd, for uden en ordentligt opsat responsiv hjemmeside med gode SEO-tekster, er SEM penge ud af vinduet. SEO er så at sige den gratis del af SEM, som i virkeligheden er den mest vitale del i forhold til at få succes på nettet.

SEO: Søgemaskineoptimering (Seach Engine Optimization) drejer sig kort fortalt om, at en hjemmeside leverer de bedste svar på brugernes søgninger i søgemaskinerne. SEO handler om synlighed og de vigtigste midler er:

  • relevante/specifikke søgeord
  • gode webtekster
  • responsivt layout
  • brug af interessante overskrifter
  • fremhævet tekst, hvor det er relevant (kodet med HTML: H1, H2, H3 etc.)
  • links og ankertekster

SEO-tekster: SEO-skrivning optimerer hjemmesider, så de bliver relevante og synlige for søgemaskiner som Google, Yahoo! og Bing. En hjemmeside med gode webtekster og andet relevant indhold vises på de første sider af søgemaskinernes resultatsider; når der opstår et relevant match med brugerens søgning på et specifikt emne. Jo mere specifikt hjemmesiden ”svarer” til søgningen, desto højere placering får hjemmesiden på søgemaskinens resultatside (SERP: Search Engine Result Page).

Webtekst: Webtekster skrives specielt til internettet og til de mange brugere, som surfer rundt efter relevant information. Gode webtekster er afgørende for online succes. Søgemaskinerne indekserer de enkelte websider på baggrund af den webtekst, hjemmesiden indeholder, og det er derfor vigtigt at skrive webteksten “søgemaskine-venligt” = SEO-tekst. Derudover skal webteksten “tale” målgruppens ”sprog”, for at få den besøgende til at føle sig imødekommet, så denne foretager den ønskede handling: At tilmelde sig et nyhedsbrev, købe et produkt, læse en artikel, downloade etc. Afsenderen af en webtekst har altid to målgrupper at tilfredsstille: Søgemaskinerne og de besøgende/potentielle kunder, og det er her, at en webtekstforfatter er værdiskabende med sine erfaringer med at omsætte ord til effektive webtekster, der skaber handling.